SEA CASE: FOTO SEMEINS

MEER VOOR MINDER

Foto Semeins, een online retailer van fotografie-uitrusting, heeft zijn Search Engine Advertising (SEA) campagnes met succes geautomatiseerd, wat resulteerde in aanzienlijke tijdsbesparing en verhoogde winstgevendheid.

Fujifilm SEA Freelancer

Over Foto Semeins

Foto Semeins is een gevestigde camerawinkel die een breed scala aan fotografie-apparatuur en accessoires biedt. Ze leveren producten van topmerken, voor zowel amateur- als professionele fotografen. Hun assortiment omvat een groot assortiment aan camera’s, objectieven, studio-uitrusting en andere fotografische accessoires.

Doelstelling

  • Tijd besparen op terugkerende taken
  • Kosten beperken op slecht presterende items
  • Rendement van het account verhogen

Uitdaging

COMPLEX ASSORTIMENT

Het beheren van het grote productaanbod betekende een aanzienlijke hoeveelheid handmatig werk om advertenties actueel en relevant te houden, wat de kosten van campagnebeheer deed stijgen.

HOGE UITGAVEN

Het campagnebudget was verdeeld over de gehele winkelcollectie en elke klik kwam tegen een premium prijs, wat resulteerde in aanzienlijke maandelijkse mediakosten.

LAAG CONV. RATIO

Ondanks een strategische campagnestructuur was het conversiepercentage lager dan verwacht, wat resulteerde in een rendement op advertentie-uitgaven die niet altijd aanhoudend campagne voeren ondersteunde.

Strategie en tactiek

Door het robuuste feedbeheer van Channable in te zetten om de creatie en update van Google Ads campagnes te automatiseren, zullen we zeer gedetailleerde en consequent verse advertenties leveren, wat zorgt voor een concurrentievoordeel op de markt. Gecombineerd met een op marge gebaseerde campagneopzet zullen we kosten besparen en de winstgevendheid verhogen.

Product feed optimalisatie

  • Gebruik Channable om de uitgebreide voorraad van Foto Semeins te importeren in een centrale feed.
  • Implementeer aanvullende velden die nodig zijn voor Google Shopping en dynamische velden die automatisch worden bijgewerkt op basis van voorraad, marge, promoties en productpopulariteit.

Automatisering van campagnecreatie

  • Stel regels in Channable op die categorieën segmenteren om productspecifieke campagnes, advertentiegroepen en trefwoorden te genereren, wat resulteert in advertenties die hypergedetailleerd zijn en afgestemd op de zoekintentie.
  • Gebruik advertentiesjablonen en advertentie-aanpassers die de advertentietekst en trefwoorden dynamisch aanpassen aan gebruikersquery’s.

Advertentie-aanpassing en relevantie

  • Gebruik de templates van Channable om advertenties te maken die zeer relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker, wat zorgt voor een hogere kwaliteitsscore en betere advertentiepositionering.
  • Integreer realtime gegevens zoals voorraadniveaus en promoties om ervoor te zorgen dat advertenties de meest nauwkeurige informatie weerspiegelen, wat het vertrouwen van gebruikers en de klikfrequentie (CTR) verbetert.

Tijdsbesparing en kostenefficiëntie

  • Door updates en variaties van advertenties te automatiseren, verminderen we aanzienlijk de handmatige werklast, waardoor we ons kunnen richten op strategie en innovatie.
  • Optimaliseer de advertentie-uitgaven door een op marge gebaseerde campagnestructuur te creëren die producten en categorieën met hoge conversie en hoge marge prioriteit geeft, waardoor de uitgaven aan producten met lage marge en laagpresteerders worden verminderd.

Het resultaat

KOSTEN
- 0 %
ROAS
+ 0 %

Door het automatiseren van de opzet van Google Ads-campagnes hebben we veel tijd bespaard en ervoor gezorgd dat advertenties altijd up-to-date zijn met de nieuwste producten, prijzen en aanbiedingen (sneller dan concurrenten), waardoor de zichtbaarheid en relevantie toenemen en Foto Semeins de go-to retailer wordt voor camera-uitrusting.